Са Врлинком кроз детињство

Света Србија је са глумачком секцијом свог Школског центра за талентоване ђаке “Гнездо”, пре пет година започела дечије представе у којима се на сликовит драмски начин приповеда о деди који је незаобилазна личност у детињству мноштва генерација нашег рода.
Ова дечија пета Светониколајевска академија о Врлинку Добрићу, одржана је у Позоришној сали у Старој Пазови, а гости тј. публика су били најбољи ђаци нижих разреда старопазовачких основних школа.
Главни лик у представи је личност која је заиста постојала и њен живот је толико инспиративан и садржајан, да ни до данас нису испричане све приче о њему. Тај деда – дечији доброчинитељ, има име, а то је Свети Никола, који је био владика у древном граду Мири у области Ликијској (данашња Турска, град Кале или Демре у регији Анталија) у четвртом веку.
Наш Божић Бата – Свети Никола је имао живот испуњен врлинама и добротом, те је млађана глумачка трупа Свете Србије, заједно са писцем сценарија, свештеником и вероучитељем Владимиром Радовићем, кроз приповедачки дух представе наденула му име које га дословце и описује: Врлинко Добрић. Тако је направљен искорак ка данашњим генерацијама деце како би што ближе, веродостојније и конкретније упознала владику Светог Николу.
За разлику од западног света који је Светог Николу заменио Деда Мразом, ми православни наставили смо да овог светитеља прослављамо као једног од највећих светаца и као Крсно име: “када пола Срба слави, а друга половина иде на славу”, и као Божић Бату, дечијег доброчинитеља и Христа Богомладенца молитвеника.
Са празновањем Крсног имена Светог Николе улази се и у припремне породичне празнике пред Божић: Детинце, Оце и Материце. Све ове дане обележава молитвено и саборно после Светог Храма и породица као ”црква у малом” у својим домовима где се кроз везивање и дрешење подражава даривање љубави између деце и родитеља, а Свети Никола је ту да својом добротом оплемени срца и душе читаве породице у славу и част рођења Сина Божијега и спасења душа њихових, јер ће управо кроз те обучаје у дело споровести и две највеће Божије заповести у којима се садржи свих десет, а које гласе: ”Љуби Господа Бога свога свим срцем својим, свом душом својом и свом мишљу својом” и ”Љуби ближњега свога као самога себе”.
Радњу представе не можемо сместити у неко, већ у свагдашње време јер доброта нема рок трајања, а борба човека био он велики или мали, старији или млађи, је увек крстоносна и присутна у све дане његовог овоземљскога живота.
Умногоме, кроз десетак сцена представе публици се приповеда и животопис Светога Николе, али и описују многе животне и то конкретне ситуације у којима се налазимо готово свакодневно и ми сами иако живимо у 21. веку.
Једном речју, передстава има практичан врлински карактер и поруку кјоја гласи: ”Твоје је само оно што дарујеш другоме!”
Маестралну овогодишњу премијеру одиграли су ”неки нови клинци”, чланови Свете Србије и њеног школског центра ”Гнездо”, а иначе ђаци ОШ ”Бранислав Нушић” са Вождовца по сценарију и режији свештеника Владимира Радовића.
Овај културолошки програм подржала је Општина Стара Пазова.


Животопис Светог Николаја Мирликијског Чудотворца

Овај светитељ Господњи је рођен у малоазијском граду Патара, луци на медитеранској обали данашње Турске, живео у 4. веку, много пре раскола између православне и католичке цркве из 1054. године. Његови родитељи, богати Грци Теофан и Нона, добили су га у време владавине римског цара Валеријана (253–260. године), похлепног човека који је због страсти за златом организовао војни поход на Персијско царство.
При крштењу је добио име Николај, што у преводу значи победитељ народа. Духовном животу поучавао га је стриц Николај, епископ патарски, са којим се касније и замонашио у манастиру Нови Сион. Након смрти својих родитеља, Никола је продао цело имање и новац разделио сиротињи. Неко време је био свештеник у свом родном граду, одликовао се милосрђем и многи су сматрали да ће наследити свог стрица као епископ. Ипак, будући да је био скроман, повукао се у самоћу спреман да тако сачека смрт. Хришћани верују да му се тада јавио глас Господњи и рекао му: „Николаје, пођи у народ на подвиг ако желиш бити од мене увенчан“. Тада је напустио самачки живот и отишао у народ. Изабран је за архиепископа града Мира у Ликији (тадашње Римско царство, данас област Турске).
Током владавине царева Диоклецијана и Максимијана у време гоњења и мучења хришћана био је затворен у тамницу, али ни ту није престајао да проповеда и шири хришћанство. Присуствовао је Првом васељенском сабору у Никеји, али због тога што је ударио александријског свештеника Арија, оптуженог за јерес, удаљен је са сабора и забрањено му је даље присуство. У хришћанској традицији се спомиње да су му одобрили поновно присуство на сабору тек када се им у сну преко изабраних архијереја јавио глас Господа Исуса Христа и Пресвете Богородице, да је учињена велика неправда према Светом Николи, који је бранио праву веру.
Људи су га још за време његовог живота сматрали за светитеља. Призивали су га у помоћ при болестима, некој несрећи или немоћи. Хришћани верују да се он свима одазивао и да је свима помагао, а да је из његовог лица сијала светлост. У старости се разболео и преминуо 6. децембра 343. године. Свети Никола се и обележава тога дана, што је 19. децембар по новом календару.
Сахрањен је у саборној цркви мирликијске митрополије, а након што су Турци Селџуци су 1071. године поразили византијску војску и освојили добар део Мале Азије, без обзира што је овај део враћен у састав Византије, Турци су наставили да нападају. Због сталне опасности да свете мошти падну у руке оних који их нити би поштвали, нити чували, пренешене су у Бари где су стигле 9/22. маја 1087. Године. Овај датум је наша Света Мајка Црква узела и иврстила у диптих светих и тада обележава Пренос моштију Светог Николаја, а овај дан је познат и као слава – летњи Свети Никола.
На православним иконама приказан као висок човек у владичанским богослужбеним одеждама.
Српски владари и њихово даривање Светом Николају

Повезаност средњевековне Србије и Апенинског полуострва је била веома интезивна, а њен задужбинарски карактер је био изузетно постојан и изражајан и он се огледао у даривању молитвених утвари и икона гробу Светог Николаја Мирликијског Чудотворца у Барију. У то време подела цркве још увек није ухватла маха, а у самом Барију било је доста тврдих у вери – православних.
Познато је да су Немањићи били ктитори и ван граница тадашње Србије (Света Гора, Света Земља) и да је неколико владара из династије Немањића богато даривало цркву Светог Николе у Барију у којој су као што смо рекли од 1087. године почивале мошти Светог Николе (у Демри, месту уснића светитеља, одакле се пренешене мошти, недавно се дошло до великих археолошких открића и откривена је и црква у којој су вековима почивале мошти Светога Николаја).
Прве везе са овом базиликом везују се за родоначелника династије Стефана Немању.
Међу дариваним утварима посебно се истиче велика икона изнад ћивота светога и она се вековима приписивала Урошу II Милутину. Многи научници старијих и данашњих времена бавили су се њоме.
Међутим на натпису испод иконе (ћирилицом), врло јасно пише “трећи” (третиј), што указује да се ради о Урошу III Дечанском. Српски краљ, а потом и светитељ, Свети Стефан Дечански Базилици Светог Николе поклонио је ову икону у новембру 1325. године. Њене димензије су 187 са 113 центиметра, а на њој су изображени лик светитеља који у левој руци држи Свето Писмо, а десном благосиља (у оно време веровалo су да је икона аутентичан портрет Светог Николе и због тога сe између многих икон Светог Николе посебно поштовала). У горњем делу иконе су Господ Исус Христос и његова мајка Пресвета Богородица, а у доњем делу су фигуре дародавца краља Стефана Дечанског и његовог сина Душана, будућег Душана Силног.
Стефан Урош III је као српски краљ владао од 19/6 јануара 1322. године до 21/8 септембра 1331 године. Као и сви Немањићи пре њега и он је одлучио да за живота подигне себи задужбину, манастир Високи Дечани по чијем имену ће у историји и народу постати познатији и као Свети краљ Стефан Дечански, чије се свете мошти и данас налазе у његовој задужбини на Косову и Метохији.
Сви велики српски цареви су слали многобројне дарове овој цркви тј. њеној капели у Барију и у њеној архиви постоје записи о томе. Од Стефана Немање до Уроша IV Душана, последњег српског цара.
До данас су од свега тога сачувана је ова велика икона и пергамент (повеља, 1346 г.) Стефана Душана. Ова икона иза себе има читаву једну причу о краљу и краљици (Стефану Дечанском).
Оно што је значајно јесте и то да пре шест, седам векова, цела крипта Светог Николе, олтар и гроб су били прекривени сребром, и то сребром Стефана Уроша Милутина (рођеног око 1253. године у Неродимљу, а упокојеног 29. октобар 1321. године, који је био краљ Србије (1282—1321). Дакле, гробна црква-капела Светог Николе у Барију тј. њен олтар су задужбина краља Милутина. Године 1684. цео Милутинов олтар је истопљен и наново израђен у барокном стилу. Тако је изгубљено једно ремек дело словенско-византијске уметности, али се и овај барокни олтар сматра једним од лепших у свету.
Било је контакта и са другим словенским народима, пре свега Русима. Многа од кандила над гробом су дар Руса, a иако црква припада Римокатолицима, Руској цркви је дозвољено да у одређене дане служи Свету литургију поред ћивота са моштима Светог Николе.